21 Mayıs 2014 Çarşamba

GELİŞİM PSİKOLOJİSİ HEDEFLERİ

GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
A. Ünitenin Temel Hedefleri:
 Eğitim Psikolojisi dersine ilişkin beklentilerin oluşturulması. Bu dersin,
öğrencilerin akademik, sosyal, psikolojik ve mesleki kimliklerine olacak katkılarına
ilişkin bir anlayış oluşturmak.
B. Öğrenim Çıktıları:
Bu derste öğrenci;
1- Gelişim psikolojisine ilişkin olumlu bir tutuma sahip olur.
2- Gelişim psikolojisinin akademik, sosyal psikolojik ve mesleki kimlik gelişimi
için ne kadar önemli olduğunun farkına varır.
3- İnsan davranışlarının neden olmadığını anlar ve anlayışla kendine ve diğer
insanlara davranır.
4- Psikolojisinin ilişkilendirildiği belli başlı alanları bilir ve her bir alanın amaç ve
işlevselliği hakkında farkındalığa sahip olur.
5- Bilgi üretme sürecinde ya da insan davranışlarını incelemede kullanabileceği
yöntemleri tanır ve bu yöntemleri kullanma bilişsel yeterlik, duyuşsal özellik
ve davranışsal becerilerine sahip olur. GİRİŞ
Psikoloji Tanımı?
İnsan davranışları ve bu davranışlar altında yatan asıl nedenleri bulmaya çalışan bilim
dalıdır. Bu gün psikoloji kendine özgü yöntemleri ve inceleme alanı insan olan, diğer bilim
dallarıyla ilişkili ve kendi içinde alt dallara ayrılmış bir disiplindir. Bu alt dallardan bazıları
aşağıda verilmiştir.
Psikolojinin Alt Dalları
 Psikoloji bir alanla ilişkilendirilmiştir. Bu ilişkilendirme sonucu ortaya çıkan alanlara
psikolojinin alt dalları denir. Amaç psikolojinin bulgularının ilgili alanda daha işlevsel
kullanılmasını sağlamaktır. Bu alanlardan bazıları aşağıda verilmiştir.
Deneysel Psikoloji: Psikolojiyi bir doğa bilimi olarak ele alır ve davranışın temel
ilkelerini bulmaya çalışır. Özellikle algı, öğrenme, motivasyon ve davranışın fizyolojik
temelleri üzerinde durur.
Klinik Psikoloji: Daha çok gözlem, mülakat ve test tekniklerini kullanarak bireylerde
görülen davranış bozukluklarının tedavisine çalışır. Psikiyatrisiler ilaçla tedavi
üzerinde yoğunlaşırken, klinik psikologlar daha çok psikoterapi üzerinde çalışırlar ve
her ikisi de birlikte çalışırlar.
Sosyal psikoloji: İnsan davranışlarını etkileyen sosyal çevreyle ilgilenirler. Sosyal
gruplarda meydana gelen kişiler arası etkileşimler, tutumların ölçülmesi, değerlerin
araştırılması gibi çeşitli konular üzerinde durur.
Danışmanlık Psikolojisi: Klinik psikologlar ağır psikiyatrik vakalarla çalışırken,
danışmanlık psikologları daha hafif düzeydeki duygusal, kişisel, uyum vb. konularla ilgilenir.
Endüstriyel Psikoloji: İş veriminin artırılması, personel seçimi, çalışanların psikolojik
problemleri, çatışmaları, uyumları vb. gibi konularda çalışmalar yapar.
Eğitim Psikolojisi Nedir?
Psikolojinin bulgularının en fazla uygulandığı alanlardan biride eğitimdir. Eğitim
psikolojisi, insan zihin ve davranışlarının eğitim süreciyle ilişkili olarak incelenmesidir.
Psikolojinin insan gelişim ve öğrenmesine ilişkin bulgularının eğitime uygulanmasıdır. Eğitim
psikolojisi neyin, nasıl ve ne zaman yapılması gerektiğini araştırmaya çalışır.
- Eğitim psikolojisinin bulgularından sınıf ortamında yaralanılması öğretmenin ve
öğretimin niteliğini artırır.
- Eğitim psikolojisinin temel ilkelerini bilen öğretmenler sınıf içinde daha rahat
davranırlar.
Eğitim Psikolojisinin Kullandığı Başlıca Yöntemler
I. Betimsel Yöntemler
1) Gözlem
 Gözlem kendiliğinden oluşan ya da bilinçli olarak hazırlanan olayları, belirdikleri sırada
sistematik ve amaçlı bir biçimde incelemektir. Gözlem becerisi öğretmenin sınıf içi süreçleri anlaması ve yönetmesi için son derece önemlidir. Gözlem bilimsel yöntemin her aşamasında
başvurulan bir araçtır ve doğal ve sistematik olmak üzere ikiye ayrılır.
a) Doğal Gözlem:
 Olayları kendi doğal şartları içinde müdahale etmeden gözlemektir. Belirli bir
tekniğe dayanmaksızın tesadüflere bağlı olarak yapılır. Çok zaman alması, değişkenleri
kontrol etme güçlüğü olumsuz yanları olarak söylenebilir.
b) Sistematik Gözlem:
Bu yöntemde, davranışlar araştırıcının belirlediği şartlar içinde gözlenir. Gözlem
yapılırken standart gözlem araçları ve yöntemleri kullanılır. Bu gözlemde araştırıcı doğal
gözlemde olduğu gibi her davranışı değil, sadece ilgilendiği davranışları gözler.
II. Korelasyon Yöntemi
Korelasyon herhangi iki değişken arasındaki ilişkiyi ifade eder. Korelasyonda tek bir
gruba ait iki ayrı puan dizisinin olması gerekir. Korelasyon katsayısı +1 ile –1 arasında bir
değer alabilmektedir. İki puan dizisi arasındaki ilişki yüksekse korelasyon katsayısı +1
olmaktadır.
r= 0,00 ilişkinin yokluğu
r= 0,50 orta düzeyde olumlu ilişki
r= 1,00 tam olumlu bir ilişki
r=-1,00 tam fakat olumsuz bir ilişki
III. Deneysel Yöntem
Değişken gözlenebilin ve farklı değerler alabilen özelliklerdir. Ağırlı, cinsiyet, yaş ve
boy gibi özellikler buna birer örnektir. Değişkenler bağımsız ve bağımlı olmak üzere iki
gurupta toplanabilir. Ayrıca değişkenler sürekli olup olmamalarına göre de sürekli ve
süreksiz olarak ikiye ayrılırlar. Örnek, Cinsiyet sürekli değişken, akademik başarı süreksiz
değişken.
Bağımsız Değişken: Hiçbir şeye bağlı olmadan araştırıcı tarafından değiştirilebilen ve
bağımlı değişkendeki değişikliklere neden olduğu kabul edilen değişkendir. (Neden)
Bağımlı Değişken: Bağımsız değişkendeki değişmeye bağlı olarak durumu değişen
değişkendir.(Sonuç) Başka bir ifadeyle bağımsız değişken etkileyen, bağımlı değişken ise
etkilenen değişkendir.
Deney Yönteminin Diğer Yöntemlere Olan Üstünlüğü:
1. Kontrol edilebilir olması
2. Tekrar edilebilir olması
3. Neden-sonuç ilişkisini veriyor olması olarak sıralanabil

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder